Přihlášení uživatele
Statistiky systému
funkcí Hlídací pes
přímo do registru dlužníků CESR
Užitečné odkazy
Justice.cz
Insolvenční zákon
Rozbor Insolvenčního zákona
Proč prověřovat své partnery
Návody a postupy
Archiv Newsletterů
Péče o pohledávky
Předcházení vzniku nevymahatelných nebo obtížně vymahatelných pohledávek je důležitým předpokladem úspěšného fungování každé obchodní společnosti. Stejně důležitá je schopnost co nejefektivněji řešit ty již vzniklé. Význam obou činností je stejně důležitý jako samotné obchodování.
Jen pro ilustraci – vlastní neuhrazené pohledávky, špatná platební morálka zákazníků a nedostatečný vlastní kapitál jsou, dle odpovědí z výzkumu provedeného mezi podniky napříč EU, nejčastější příčiny vzniku insolvence. Teprve za tou trojicí odpovědí se objevují důvody jako obtížné získávání bankovních úvěrů, vysoké mzdové a ostatní finanční náklady nebo špatný hospodářský vývoj. Tři nejčastěji uváděné důvody se však přímo týkají vlastních pohledávek a likvidity a na rozdíl od (některých) jiných s nimi lze pracovat. Uváděné příčiny se logicky přímo ovlivňují, neboť likvidní prostředky chybějí v důsledku neuhrazených pohledávek, vzniká druhotná platební neschopnost a dochází tedy často k řetězové reakci. Pohledávky a likvidita pak mají nakonec svou roli i ve čtvrté nejčastější odpovědi, v obtížném přístupu k získávání bankovních úvěrů v době, kdy už žadatel není v dobré ekonomické kondici.
Pohledávkám se nevyhne žádný podnikatelský subjekt, který neprodává striktně za hotové, s plnými zálohovými platbami či plnou předfakturací. I plné ručení za závazky s sebou stále nese jisté riziko, dané především okamžitou bonitu ručitele. Riziko je však alespoň rozloženo do více směrů. Tedy zjednodušeně, riziko je vždy, pokud nedostává dodavatel zaplaceno vždy předem, anebo nejpozději v okamžiku dodání. Ale ani způsob obchodování nezaručuje, že nevzniknou finanční ztráty z důvodu přípravy a (ne)realizace obchodu. Přitom vzniklá škoda může být, při specifické zakázkové výrobě, rovna ceně zboží – resp. materiálu, práce a režijních nákladů (například tisk firemních tiskovin), ale nevzniká sama o sobě pohledávka s jejími dalšími negativními účetními a daňovými dopady.
Základní péči o pohledávky tak můžeme rozdělit do následujících kapitol:
-
Prevence problémových pohledávek
Základní návrh systému opatření pro minimalizaci pohledávek po splatnosti. Jeho nastavení a dodržování ve společnosti dokáže eliminovat vznik části pohledávek po splatnosti.
-
Instrumenty pro zajištění pohledávek ve smluvním vztahu
Představíme přehled nástrojů pro zajištění pohledávek, protože pokud problémová pohledávka vznikne, je třeba na to být připraven. Své postavení věřitele lze vylepšit a často je to (jediná) cesta k úspěšnému inkasu.
-
Když už pohledávka po splatnosti vznikne, je třeba ji řešit efektivně a systematicky. Bonita pohledávky časem rychle klesá a zároveň se snižuje pravděpodobnost dobrovolného plnění.
-
Systém upomínek, vzory dokumentů
Připravili jsme vzorový systém upomínek, spolu se vzorovým uznáním závazku a žalobou, s návrhem možného časového harmonogramu jejich použití.
URMR a.s. Příkop 6, 602 00 Brno Web: www.urmr.cz E-mail: info@cesr.cz Telefon: +420 530 501 935 |
Systém CESR Naše služby Ceník a registrace Reference Ke stažení Kontakty |
Ukázka programu CESR Slovníček pojmů Uživatelská příručka Všeobecné obchodní podmínky a archiv ceníků Archiv Newsletterů Cookies policy |
Unie pro rozhodčí a mediační řízení ČR, a.s. Insolvenční rejstřík Insolvenční zákon Rozbor Insolvenčního zákona Justice.cz |